Ontdek de Zaanse houtbouw: van Czaar Peterhuisje tot stadshart

27 oktober 2024

Verken het verleden en heden van de authentieke Zaanse houtbouw tijdens een unieke wandeltocht door Zaandam op zondag 27 oktober. De rondleiding start om 14.00 uur bij het Czaar Peterhuisje (Krimp 23, Zaandam) en eindigt bij het moderne stadhuis op het Stadhuisplein.

De Archigids vertelt uitgebreid over de verhalen achter de gevels, de verschillende kleuren en andere bijzondere stijlkenmerken van de echte Zaanse houtbouw. Gebinten, korbelen, poeren, jukken, waterborden en windveren: de wereld van de authentieke Zaanse houtbouw komt tot leven tijdens deze wandeling.

De route gaat via de Lage Horn, Hogendijk en Czarinastraat, waarbij de overgang naar moderne tijden zichtbaar wordt. In het nieuwe stadshart schittert het Zaanse groen. De Nederlandse architect Wilfried van Winden verbindt in zijn ontwerp voor het Inntel Hotel op een inventieve manier het verleden met het heden. Hoewel er geen hout is gebruikt, blijft het gevelontwerp een eerbetoon aan de Zaanse houtbouw.

• Startpunt: 14.00 uur voor het Czaar Peterhuisje, Krimp 23, Zaandam
  • Eindpunt: bij het stadhuis, Stadhuisplein, Zaandam
  • Duur wandeling: ca. 1,5 uur
  • Kosten: 7,50 Euro p.p. (pinnen of  - gepast - contant betalen

Per rondleiding kunnen maximaal 12 personen deelnemen. Meld je snel aan via het aanmeldformulier onderaan deze pagina.

Voorafgaand aan de rondleiding kun je op eigen kosten het Czaar Peterhuisje bezoeken, dat geopend is van 10.00 tot 17.00 uur.

Aanmelden voor:
Ontdek de Zaanse houtbouw: van Czaar Peterhuisje tot stadshart