In memoriam: Allard Jolles

Met groot verdriet hebben wij kennis genomen van het overlijden van Allard Jolles, lid van het comité van aanbeveling van Babel Zaans architectuurplatform.

Allard Jolles was veel meer dan een formeel lid; hij had een diepe belangstelling voor alles wat Babel deed en ondersteunde ons werk met een hartverwarmende betrokkenheid. Dit typeerde zijn karakter: niet iemand die achteroverleunde, maar iemand die actief meedacht en zijn lidmaatschap heel serieus nam.

Zijn adviezen waren altijd onderbouwd met zijn rijke ervaring en deskundigheid op planologisch niveau, onder meer als hoofd van de sectie nieuwbouw bij het Rijksvastgoedbedrijf. Dankzij zijn lange loopbaan binnen de overheid, altijd gerelateerd aan de gebouwde omgeving, kon hij met precisie aangeven welke richting ontwikkelingen op zouden gaan. Hij voelde vroegtijdig aan hoe de toekomst eruit zou zien en wist zo op de juiste manier voor te sorteren – een eigenschap die van grote waarde was voor Babel.

Allard was een vrijdenker, iemand die buiten de gebaande paden durfde te treden. Zijn humoristische inslag en scherpe geest maakten hem een innemende persoonlijkheid. Met zijn humor kreeg hij veel los bij anderen, en wist hij vaak ingewikkelde gesprekken luchtiger te maken. Dat, gecombineerd met zijn beslistheid en deskundigheid, maakte hem een unieke bron van advies en inspiratie.

Naast zijn passie voor architectuur en de gebouwde omgeving, had Allard ook een liefde voor muziek. Hij speelde in de bands Claw Boys Claw en L'Attentat, en bracht twee soloalbums uit als singer-songwriter onder de naam Allard JJ. Zijn muzikale expressie inspireerde velen en liet een unieke artistieke kant van hem zien.

Wij zullen zijn warmte, visie en humor enorm missen. Onze gedachten gaan uit naar zijn familie en dierbaren.

Namens Babel Zaans Architectuurplatform,

Piet Keijzer
Voorzitter

In april 2022 nam Allard deel aan een panelgesprek over de Trendstudie Zaanstad 2022, dat terug te bekijken is op ons YouTube-kanaal.