Dossier: Duurzaamheid, een dijk van een ambitie

2013 BabelSalon nieuwe stijl: ‘Podium voor jonge (Zaanse) wetenschappers’

Politieke Participatie: Publiek of Privé?
Twitteren met de wethouder, vrienden worden met politici op Facebook en reacties plaatsen op de weblogs van politieke partijen. Sociale media en politieke participatie lijken hand in hand te gaan. Maar veel burgers zijn huiverig om hun privacy op te geven en zich op internet openlijk uit te spreken als het gaat om politiek. Terwijl anderen tegenwerpen: “Wat heb je dan te verbergen?”

Waarom twittert de burgemeester van Zaanstad eigenlijk niet? Anoniem reageren op de website van Dagblad Zaanstreek een goed idee? Hoe handig en verstandig is ’t je werkgever of docent, inzicht te geven in welke popgroepen, BN-ers, opiniemakers, politici, etc.  jij hebt ‘geliked’ op facebook en twitter? En hoe representatief zijn de Twitterende Zaankanters voor de Zaanse bevolking? Deze en andere vragen komen ter sprake n.a.v. het verhaal van de Zaanse communicatiewetenschapper Tom Bakker. Bakker liet Babel in 2011 al weten dat social media een prachtig middel zijn in de hedendaagse wederkerigheid en dat een (inter-)actieve overheid haar burgers kan behoeden voor onjuiste informatie of geruchten. Is hij deze mening nog steeds toegedaan? En wat zijn sowieso de valkuilen waar je bij social media op moet letten? Kortom, een avond voor jong en oud om met elkaar in gesprek te gaan over social media!

De uit Zaandam afkomstige Bakker promoveerde begin 2013 aan de Universiteit van Amsterdam op het onderwerp sociale media en politieke participatie. Ook is hij co-auteur van het Handboek Nieuwe Media. Momenteel is hij onderzoeker voor TNO en doet hij onderzoek op het gebied van privacy.

Verslag BabelSalon

Beelden